Pages

Wednesday, January 30, 2013

Pannenkoekjes, maar weer eens.



Ja, ik weet dat het een obsessie is. Deze maakte ik dit weekend nog, en zie die post voor nog 6 andere pannenkoekjes suggesties (Linzen! Rettich! Amaranth!)

Eigenlijk komt het gewoon hier op neer: als ik iets in de koelkast / voorraadkast heb waarvan ik niet precies weet wat ik er mee beginnen moet, dan is het pannenkoekje vrijwel altijd de oplossing. Want er is weinig, zo is inmiddels gebleken, wat zich niet laat prakken, op smaak laat brengen met interessante aromaten, om zich dan tot kleine koekjes te laten vormen die in hete olie of boter gebakken kunnen worden.

Dit keer was het een stukje pompoen, over van de pompoen/zoete aardappel/zwarte bonensoep die ik zondag bij twee zieke dames had langsgebracht.

Zoals voor elk pannenkoekje geldt, dat je de smaakmakers natuurlijk naar eigen inzicht kunt varieren. Andere suggesties: Parmezaan en salie, stukjes walnoot en bruine suiker voor een zoete variant, kerriepoeder en wat gemalem kokos, gecarameliseerde ui en tijm, blauwe kaas en pijnboompitjes en rozijnen, ach het houdt niet op...

De mijne waren een beetje Noord-Afrikaans gekruid met komijn, koriander en chilivlokken. We aten ze met een sliertje creme fraiche die ik had losgeroerd met wat honing - de combinatie van zoet en zout is erg lekker bij pompoen.



Pompoenpannenkoekjes

300 gram pompoen (zonder zaden, met schil)
4 eetlepels havermout
1/2 theelepel bakpoeder
100 ml melk
4 eetl. volkorenmeel
2 eieren
gemalen komijn, gemalen korianderzaad
chilivlokken
het wit en lichtgroen van 4 lenteuitjes, in kleine stukjes
olie om te bakken



Verwarm de oven voor op 190 C en rooster de pompoen, met het snijvlak naar beneden, tot deze heel zacht is.
Laat de pompoen afkoelen, verwijder de schil, en doe het vruchtvlees in een kom en prak het fijn. Doe de overige ingredienten erdoor en laat het beslag een uurtje staan zodat de havermout een beetje zacht wordt.
Verhit steeds een klein beetje olie in een grote koekenpan en bak kleine pannenkoekjes van het beslag.



No comments:

Post a Comment