Pages

Tuesday, January 8, 2013

Nog meer wortel

Waar zal ik mee beginnen? Zal ik eerst mijn nieuwe vriendje en huisgenoot voorstellen?
Of gaan we het eerst over wortels hebben?


Kijk: dit is Dikzak. Sinds een paar weken zijn Dennis en ik zijn pleegouders, terwijl zijn andere pleegmoeder naar het andere eind van de wereld reist, en zijn echte moeder (de menselijke vorm) hem niet in huis kan nemen wegens een allergische stiefvader (van de kat, niet van haar - volgen jullie het nog?). Hoe dan ook, na 1 ochtend lichte verantwoordelijkheidspaniek ('ik ga hem vergeten eten te geven / hij valt vast uit het raam / zal hij alle meubels kapot krabben / wat als hij het niet leuk vindt bij ons' enzovoorts) zijn we eigenlijk al helemaal aan hem gewend. Van het verplichte buik-aaien als je na de werkdag thuiskomt, zijn gekrabbel aan de slaapkamerdeur, zijn fascinatie voor stromend water (best een aparte ervaring, douchen terwijl er een kat naar je staart) tot zijn tevreden zuchtjes als hij savonds naast me op de bank ligt en meekijkt op mijn laptop. Dikzak mag nog even blijven.


Goed, wortels dan dus. Wortels zijn een beetje de januari culibloggers obsessie. Ik had het laatst al over wortel-hummus, en hier is Deb van Smitten Kitchen met een wortel/tahin/kikkererwten soep. Nog meer wortels en kikkererwten hier bij Heidi Swanson van 101 Cookbooks. Misschien komt het omdat wortel zo'n fijne, goedkope, lang houdbare wintergroente is?

Deze salade maakt de door teveel gourmetvlees en Baileys-tiramisu verdoofde smaakpapillen weer wakker. De wortels zijn zacht en zoet, de groene slablaadjes knapperig en fris, de dressing zoet-zuur, met een beetje pit van de mosterd, een duidelijke sinaasappelsmaak en een rokerig vleugje komijn.

Ik gebruikte de mooie regenboogpeen van Willem en Drees, te koop bij de Jumbo. Maar met gewone peen gaat het natuurlijk net zo goed.

De amandelen zijn optioneel, en/of te vervangen door geroosterde pijnboompitten of hazelnoten. Ik dacht aan verse kruiden (munt, koriander) maar heb het gevoel dat deze de subtiele smaak van de wortel en dressing teveel zouden overheersen.

Deze hoeveelheid is genoeg als bijgerecht voor 6 personen. Restjes zijn de volgende dag nog erg lekker, maar bewaar dan alleen de wortel, want de aangemaakte sla wordt anders wel erg slap.


Wortelsalade met sinaasappeldressing

ca. 1 kilo regenboogpeen of winterpeen
2 eetlepels olijfolie
zout, peper
naaldjes van een paar takjes rozemarijn

dressing:
2 eetlepels olijfolie
sap en rasp van een halve sinaasappel
1 eetlepel balsamico azijn
een snuf gemalen komijnzaad
een snuf chilivlokken
een flinke theelepel Dijon mosterd

wat geroosterde noten
een paar handjes groene sla (rucola, waterkers)

Verwarm de oven voor op 190 C.
Schil de wortel en snij in niet te grote, niet te dikke stukken. Schep de wortel om met zout, peper, olie en rozemarijn, spreid uit op een met bakpapier beklede bakplaat en rooster ca. 45 minuten in de hete oven (of tot de wortel zacht is).

Meng alle ingrediƫnten voor de dressing door elkaar. Doe de sla in een grote schaal of kom. Laat de wortel als deze uit de oven komt iets afkoelen en schep de wortel dan op de sla. Giet de dressing erover, bestrooi met de noten en serveer.





1 comment:

  1. you are taking some gorgeous pictures there lately my friend....

    ReplyDelete