Pages

Sunday, February 10, 2013

Uit de schatkamer

Als ik het even niet meer weet, dan rooster ik een bloemkool.

Zie hier voor de basismethode. En ik zeg het zo vaak, maar ik zeg het maar weer, omdat het volgens mij misschien wel de enige kookles is die er echt iets toe doet: varieer de smaakjes naar behoefte.

Als je bloemkool een keer gewoon, naakt, in al zijn eenvoudige bloemkoolheid, geroosterd hebt - dan kun je daarna gaan experimenteren met de specerijen en kruiden. Kerrie. Tijm, rozemarijn en/of salie. Chilipoeder (met, als je durft, een heel klein snufje kaneel erbij). Komijn- en korianderzaad. Venkelzaad.



Deze keer werd het kurkuma en pikante paprikapoeder. En toen de gekruide bloemkool uit de oven kwam, kneep ik er wat citroensap overheen en bestrooide de bloemkool met wat gezouten (goed afgespoelde) kappertjes.


En de volgende dag was hij koud ook nog erg lekker, gemengd met reepjes paprika die ik samen met een paar in plakjes gesneden tenen knoflook heel zachtjes gebakken had.

1 comment: